استراتژی های نجات کسب و کار در زمان شیوع کرونا

 استراتژی های نجات کسب و کار در زمان شیوع کرونا

شیوع کرونا در جهان موجب شد اهمیت مقوله ی مدیریت بحران نه فقط در سطح کلان ، بلکه در سطوح کوچک تری همچون کسب و کار ها بیش از پیش نمایان شود. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید ، بسیار اهمیت دارد که در زمان کنونی برای مقابله با بحران پیش آمده استراتژی هایی داشته باشید. البته اگر دوست ندارید مانند میلیون ها نفر دیگر کسب و کارتان را از دست بدهید!

در این مقاله هدف ما این است که استراتژی های خلاصه و کارآمدی برای مقابله با رکود ناشی از بحران کرونا به شما ارائه کنیم. هرچند که جدای از بحث کرونا ، به طور کلی در هر زمانی از این راه حل ها می توانید برای مقابله با بحران ها و همچنین رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید. با ما همراه باشید.

ابتدا تحلیل و بررسی کنید

شما به عنوان یک مدیر قبل از هر چیز باید بدانید که با چه چیزی طرف هستید. تحلیل بحران اولین کاری است که یک مدیر استراتژیست انجام می دهد. مثلا باید ببینید آیا مشتریان کم شده اند؟ یا اینکه هنوز سر جایشان هستند اما راه های ارتباطشان با شما قطع شده؟ آیا مواد اولیه گران شده؟ آیا بازدهی کارکنانتان پایین آمده؟ آیا رقیبان بازار شما را تصاحب کرده اند؟ یا چه؟

شما باید با آیا شروع کنید. این آیا ها راه نجات شما هستند. تحلیل و بررسی کاری که برای شما انجام می دهد این است که یک مشکل مبهم را تبدیل به یک مشکل واضح می کند. این خیلی چیز مهمی است!

شما قبل از تحلیل بحران با چنین چیزی مواجه هستید :

خدایا چرا پول در نمی آورم؟!

اما بعد از تحلیل بحران چنین چیزی را در اختیار دارید :

به این دلیل به این دلیل به این دلیل پول در نمی آورم!

پس از اینکه اشکال کسب و کارتان را پیدا کردید ، سعی کنید از یکی از این روش ها کمک بگیرید تا مجددا چرخ متوقف شده را به حرکت در بیاورید :

هزینه ها را کاهش دهید

راه های زیادی برای این کار وجود دارد ، از تعدیل نیرو گرفته تا ایجاد شرایط دورکاری برای کارکنانتان یا حتی آنلاین کردن کسب و کارتان و خیلی کار دیگر. شما باید خودتان بهترین راه کاهش هزینه را پیدا کنید. به عنوان مثال یکی دیگر از راه های کاهش هزینه ها ، متوقف کردن خرید های غیر ضروری است ، به این معنی که خریدن چیزهایی که سودآوری فوری ندارند را متوقف کنید.

بعد از اینکه توانستید بخشی از هزینه هایتان را کم کنید ، سرمایه ی به دست آمده را در راه هایی خرج کنید که سودآوری فوری داشته باشند. به این ترتیب شما در ماشینی که به خاطر نداشتن سوخت در حال خاموش شدن بود کمی سوخت تزریق کرده اید.

این مطلب را هم ببینید
تکنیک ۵s ژاپنی یا همان نظام آراستگی فایو اس چیست؟
دورکاری می تواند بسیاری از هزینه هایتان را کاهش دهد

روش کار کردنتان را بهبود دهید

این یکی از اصلی ترین کارهایی است که باید انجام دهید. اگر قرار بود در شرایط بحران هم مثل گذشته کار کنید که دیگر نامش بحران نبود!

مثلا الان که به خاطر کرونا اکثر مردم در قرنطینه خانگی به سر می برند ، یکی از بهترین راه حل ها آنلاین شدن کسب و کار شماست. مهم نیست که یک مغازه خرده فروشی دارید یا یک شرکت بزرگ. با راه حل های خلاقانه ای می توانید خدماتتان را به شکل آنلاین ارائه کنید. مثلا با اندک هزینه ای یک اپلیکیشن راه بیاندازید ، یا از ظرفیت شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

به هر حال ، راهی پیدا کنید که بتوانید با شرایط کنونی خودتان را وفق دهید.

خودتان را توسعه دهید و از تغییر هراسی نداشته باشید

شاید اساسا لازم باشد که نوع محصول یا خدمتی که ارائه می کنید را تغییر دهید ، چرا که همان طور که می بینید ، یک بحران مثل کرونا می تواند چهره ی جهان را تغییر دهد.باید خودتان را آماده ی تغییراتی کنید که شاید دائمی باشند.

یکی از بزرگترین توصیه هایی که می توانم به شما بکنم این است که روی ارائه خدمات و محصولات از راه دور کار کنید. نه فقط به خاطر کرونا ، بلکه به این خاطر که اساسا جهان به این سمت حرکت می کند. رشد شرکت هایی مثل آمازون یا دیجی کالا را ببینید تا باورتان شود!

اعتماد مشتریان را بیش از پیش کسب کنید

یکی از خاصیت های بحران های اجتماعی همین است ، اینکه اعتماد ها خدشه دار می شود.

در همین بحران کرونا ، بسیاری از کسب و کارها به دلیل از بین رفتن اعتماد نابود شدند. مثلا در شرایط کنونی که یک بحران بهداشتی پیش آمده ، وظیفه مهم شما این است که مطمئن شوید که مشتریان شما از بهداشتی و اصولی بودن کار شما آگاه هستند.

این اصل مهم را فراموش نکنید که مشتریان همیشه به فکر خودشان هستند. بنابراین تمام تلاشتان را بکنید که احساس ارزشمند بودن را به آنها القا کنید. اگر مشتری بفهمد که برای او ارزش قائل هستید ، حتما از شما استقبال خواهد کرد.

حرف آخر

اصلی ترین نقطه قوت شما این است که هیچ کس مثل شما کسب و کارتان را نمی شناسد. می دانید چرا؟ چون شما بودید که آن را راه اندازی کردید. کسی که از صفر چیزی را ساخته که قبلا وجود نداشته ، حتما می تواند آن چیز را بهبود هم ببخشد. پس به خودتان اعتماد داشته باشید و بحران را مدیریت کنید.

این مطلب را دوست داشتید؟

به آن امتیاز بدهید

امتیاز مطلب ۵ / ۵. تعداد آرا ۷

هنوز هیچ امتیازی ثبت نشده! شما اولین نفر باشید

مطالب پیشنهادی

2 نظر

    Avatar
  • بسیار عالی و شیوا
    خیلی تشکر می کنم ازتون

      فرهاد آشنا
    • خواهش می کنم هموطن
      ممنون از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *